Terve,

Aikaa on kulunut ja salasanapaljastuksien aiheuttama kohu laantunut. On suurta hämminkiä ja kaaosta saatu aikaan. Otan siitä kaiken kunnian ja vieläkin iltaisin nukkumaankäydessäni asian ajattelu saa hymyn halkeilleille huulilleni. Olen jäynien mestari! 

Niin, oli tarkoitukseni kehuskella monilla uusilla taidoillani.

Olen vuoden aikaan oppinut paljon maaseudulla, maatalossa, tarpeellisia taitoja. Jonkin verran konetaitoja, pellonhoitotaitoja sekä lehmienhoitotaitoja. Täysi traktoriummikkohan minä olin vielä reilu vuosi sitten mutta nyt osaan ajella kuin jääbalettitanssija traktorilla. Neljää erilaista traktorihuristinta olen ajellut enkä vielä kertaakaan ojaan. Nyt olen myös erilaisella Avantilla ajellut joka on hiukan trukkimainen vekotin. Sekin pyörii jo sangen tehokkaasti käsissäni. 

Sitten on erilaisia perässävedettäviä vekottimia traktoriin liitelty ja jonkin verran huollettukin. Lietepumppua, lietevaunua, kyntöauraa ym. ja pellolle on ajettu lietettä ja jyrsitty ja aurattu ja mitähän nimiä niillä eri tempuilla onkaan.. Siementä en ole vielä peltoihin levittänyt mutta olen kyllä säätänyt kyseistä vekotinta mutta pistin emännän rattiin meidän ikiomaa kauralohkoa viljoittamaan(joka käsittääkseni on täysin oikea termi).

Ja tietty traktoreilla on kauhottu ja rehua rehuleikkurilla leikattu sekä ajettu ahdasta KUOLON kujaa lehmille. 

Lehmät on asia erikseen. Ne on sellaisia jättiläismäisiä hirviöitä! Niiden välissä kun pujottelet ja olet piirunkin minua tukevampi ukkeli tahi akkeli niin pianpa ne sinut ilkeyksissään LIKISTÄVÄT hengiltä! Vaaroja on, vaaroja on.. Oikeasti ne on aivan kilttejä ja niitä on kiva rapsutella ja taputella. Aluksi ne kyllä olivat kammottavia! Vasikkatilanteissa toki voi lehmälläkin hulluuden ydin vilkkua silmissä ja silloin saa olla varuillaan. Varsinkin yksi sekopää tuolla karjassa on joka tuossa loppukesästä lomittajankin jyräsi kun ei varuillaan oltu. 

Lehmille pitää antaa ruokaa, kivennäisiä sekä hiukan ajella niitä lypsylle ja sen sellaista. Sorkkia pitää rälläkällä hoitaa kynsienleikkuun tyyliin.. 

Ynnä muuta! 

Viime viikolla tein ensi kertaa uunijuustoakin. Tulipas maukasta! 

Nyt sinne tuonne.