Lupailin joskus että teen pienen esittelyn Heideggerin filosooffiasta pohjautuen Polt-nimisen ukkelin kirjaan. Nyt törmäsin tuohon tekstin alkuun ja taidan siirtää sen ajasta ikuisuuteen. Eli kansan nähtäväille. 

Jossain määrin mielenkiintoisellehan tuo taas vaikutti. Voisi lukea kirjan alusta. Jos vain jaksaisi.

 

"(Kaikki allaoleva perustuu Richard Poltin teokseen Heidegger - An Introduction, ite olen syyntakeeeton) 

 

Ihmiset jotka tahtovat perehtyä Martin Heideggerin persoonaan voivat etsiä tietoa internetistä. Minä en jaksa semmoiseen perehtyä. Vihjattakoon että on olemassa kovaa spekulaatiota ja polemiikkia Heideggerin mahdollisista natsikytkennöistä! Nyt kaikki innolla googlaamaan. Elääkö Heideggerin äpäräpoika natsisiirtokunnassa Amazonin viidakoissa? 

 

 

1. Kysymys

 

Tutkielmansa"Mitä on metafysiikka?"(1929) lopuksi Heidegger kysyy "Miksi olevia olevina on, eikä ennemminkin ole ei-mitään?". Oleva(Das Seiende) viittaa kaikkeen joka on olemassa jollain tavalla. Atomit, ihmiset, koirat, värit, numerot, lohikäärmeet.. ne kaikki ovat, eli ovat olevia.

 

 

Vaikka ei voida löytää syytä miksi asiat ovat, voidaan tutkia niiden kaikkien olemisen tarkoitusta. Oleminen tekee eron sen välillä ovatko olevat, vai eivätkö ne ole. 

Oleminen on vain olevan olemista, melko triviaalia sanoisin? Sisällyksetöntä.

Talon palo, läheisen kuolema. Oleminen - ei-oleminen.

 

Voidaan kysyä myös ovatko kaikki olevat samalla tavalla olemassa. Koira ja numero? Koira on tuossa nyt, ja numerot ovat mielessäni.. nyt?

 

Ja onko kaikki oleminen nyt? Ajatellaan vaikka mahdollisuuksia. Jokainen voi sanoa että mahdollisuudet eivät ole nyt tässä, toteutuneina. Kuitenkaan ei voida sanoa että mahdollisuudet eivät ole. Olemme kuitenkin pohtineet jotain kun olemme pohtineet mahdollisuutta.

 

 

Alkuperäinen kysymys on johtanut kysymykseen "Mitä tarkoittaa olla?"

Tämä johtaa kysymykseen "Miksi meille on merkityksellistä että mieluummin on kuin ei ole?"

 

Mikä sitten on Heideggerin vastaus näihin, tai tähän, kysymykseeN? 

Hänellä ei ole vastausta kysymykseen. Hänelle filosofia ei ole jotain mitä jollain on, vaan jotain mitä tehdään koko ajan - tauotonta ja intohimoista omistautumista kysymykselle.

s.4 puoliväli

 

 

Oleminen on rakenteellisesti mystistä ja itsensä kätkeytyvää. Mystikkojen lempilapsi sanoisin.

Tämän vuoksi Heideggerkään ei anna meille selkeää vastausta kysymykseemme mitä on oleminen.

 

 

Olemista ei saa rajoittaa nykyisyyteen, eli tässä oleviin oleviin. s.5 puoliväli.

 

Meidän oma ajallisuutemme tekee meidät vastaanottavaisiksi olemiselle. Ajallisuudella Heidegger tarkoittaa että kuljemme ajan virrassa, jalat juurtuneina menneeseen mutta silti koko ajan kohti tulevaa kurkoittaen.

"