Hain ammattikalastajien rekisteriin luokkaan II tuossa joulukuun alussa. 

Nyt kun haen investointitukea tuli selväksi että pitäisikin hakea luokkaan I. Monta kertaa tässä sähköposteja lähetellessä on tehnyt mieli hiukan heittää kuittailua siitä kun ei Missään rekisteröintivaihteen asiakirjoissa mainittu mitä eroa luokilla I ja II on. Ei kellekään tullut mieleen edes sellaista pikkuseikkaa lisätä papereihin että vain I-luokan kalastajat ovat oikeutettuja suurimpaan osaa tuista. Olen kuitenkin pidättäytynyt vittuilusta. 

Nyt kirjoitin sähköpostia ihmiselle joka käsittelee noita rekisteröintejä tarkoituksenani hakea nyt heti perään luokkaan I jotta tosiaan saisin niitä investointitukia haettua. 

Taas kirjoitin pari riviä jo tekstiä pieni sarkastinen hymy huulillani mutta pyyhin taas kaiken. On niin hankalaa pidättäytyä! 

ELY-keskus siis vaatii hyväksyttäväkseen liiketoimintasuunnitelman siitä kuinka aloittava kalastaja kolmen vuoden aikana tulee saavuttamaan yli 10 000e vuotuisen liikevaihdon jotta aloittava kalastaja voisi päästä luokkaan I. Kyselin mailissani millainen tuon liiketoimintasuunnitelman pitäisi olla? Ja kuka sen hyväksyy? 

Miksi ei voida luottaa miehen sanaan jos mies sanoo olevansa täysin päätoiminen kalastaja. En usko että he voivat ajatella että joku päätoiminen kalastaja voisi tulla toimeen ALLE 10 000e vuotuisella liikevaihdolla. Siitä pois verot ja kulut niin kovin jäisi kalastajan leipä ohukaiseksi.(Tähän voi numero tarttua..)

Ja mitä eroa on sitten sillä jos minä runoilen 2 sivua liiketoimintasuunnitelmaa kuin että jos sanon olevani päätoiminen kalastaja? Yhtälailla voin kirjoittaa 2 sivua valheita kuin valehdella kalastajuuteni päätoimisuudesta. 

Ei minulla kuitenkaan ole esittää minkäänlaista lippua tai lappua siitä kuinka hyvä kalastaja olen. Minulla ei ole kuitteja veneen hankkimisesta, perämoottorin hankkimisesta, verkkojen hankkimisesta tai yhtään mistään. Noh, autosta minulla on kuitti. Minulla ei ole lappusia siitä kuinka tiedän missä kalat milloinkin liikkuvat, ei todistuksia fyysisestä kunnostani että jaksan kalastajan työtä.

Minulla ei ole MINKÄÄNLAISTA TODISTUSTA siitä mihin pystyn ja kykenen. Minulla on vain sanani.

Ja se ei kelpaa.

 

 

ps. Mailini on nyt vetämässä.. ja ehkä sanani riittää. Pidän kyllä sitä suurena ihmeenä jos se riittäisi. Byrokraateilta loppuisi hommat jos ihmisiin voisi luottaa.

Sekin vielä että monellako ihmiselle olisi minkäänlaista motiivia valehdella päästäkseen kaupallisten kalastajien luokkaan I? Tuntuisi ettei ELY-keskukselle räjähtäisi käsiin suurta petosvyyhtiä..