Eräs rääväsuu aina minua toruu koska en muista edes klassisia ruutuja tai sivuja sarjakuvista joista hän muistaa kyseiset ruudut. Sapiskaa saan toki myös siitä etten tunnu muistavan osuuksia kirjoista joita luen, tai edes kirjoja joita olen lukenut.

Kaiken syynähän on yksinkertaisesti ihmisaivojen rajallisuus. Jopa minunkin aivoillani on rajansa. Arvelisin että luen vuosittain vähintään 20 000 sivua kirjallisuutta ja siihen päälle sarjakuvat, lehdet ja nettitekstit. En minä jaksa muistella mitä joku hahmo sanoi romaanissa jonka luin vuosi ja 20 000 sivua sitten. Sen jälkeen on sanottu tuhoton määrä vaikka mitä.

Tulee mieleen kun muinoin ihmiset alkoivat muistella jotain 3v vanhaa baarireissua. "Muistatko silloin kun.." Joo en muista. Olen käynyt sen jälkeen baarissa miljoona kertaa ja juonut biljoona kaljaa. En minä VOI muistaa.  

Lisäksi on kai myönnettävä etten kovinkaan analysoiden ja tarkkaillen lue tekstejä joita luen. Jos joku sanoi noin tai näin, tai teki sitä tai tätä, niin harvemmin minä jään pohtimaan sitä sen tarkemmin. Muistan kyllä kuinka Kalle Päätalo hakkasi halkoja vaimoansa työllistävän kaupan liiterissä ihan paskalla palkalla ja mietti että tuleeko elämästä mitään. Tai kuinka Kalle Päätalo pyydysti nuorena pulmusia pulmuslaudalla. Tai kuinka Jack Kerouac alkoi sekoamaan Big Surissa. Tai kuinka tulvat veivät Musashin pellot vuosi vuoden jälkeen mukanaan kunnes Musashi päihitti itse luonnon. Muistan jotain muutakin mutta en nyt muista mitä kaikkea muistankaan.

Tänään saan Linkolan vajaa 400 sivuisen teoksen loppuun. En minä siitäkään nyt osaa mitään analysoitua ja järjestelmällistä sanoa. Paitsi tietysti että on se Linkola viisas mies. Kirjassa hän käsittelee kutakuinkin maailman kaikki aihepiirit terävästi ja tiivistäen. Ajattelin jo pari päivää sitten että eikö Linkolalla ole amerikkavastaista mielipidettä mutta nyt on ollut pari-kolme artikkelia jenkkien saatanallisuudesta. Hyvä Linkola.


Neljä tuntia pokeria tänään. Aika hyvin jaksoin jauhaa. Enpä ole näin paljoa pelannut.. aikoihin. Voittoa tuli vähän. Ei kovin kummoista.